כאשר המשק חווה משבר כלכלי וירידת ריבית, רבים מבקשים למחזר את המשכנתא הקיימת שלהם. לפני ביצוע הפעולה, הנקראת “מיחזור”, יש לבדוק שלושה נתונים חשובים:
• עמלת הפירעון המוקדם על המשכנתא הקיימת
• הריבית שאותה משלמים במשכנתא הקיימת לעומת זאת המוצעת
• גובה ההחזר החודשי

אם לאחר בדיקה מתברר, שגובה ההחזר החודשי לאחר המיחזור יהיה נמוך באופן ניכר מגובה ההחזר הנוכחי או – לחילופין – שניתן להשאיר את ההחזר החודשי באותו גובה ובמקביל לקצר את תקופת ההלוואה, ייתכן שכדאי לשקול לבצע את הליך המיחזור, לא לפני שבדקנו היטב את כל העמלות והעלויות הנלוות הנלוות לתהליך.

כאשר ריבית הפריים נמוכה, רבים סוברים כי זוהי הזדמנות אטרקטיבית מאוד לקחת משכנתא צמודה לפריים. אולם, חשוב לזכור שדווקא כאשר ריבית הפריים נמצאת בשפל, סביר להניח שהיא תעלה בעתיד ואז תשפיע מאד על ההחזר החודשי של המשכנתא.

השפעה זו עלולה להיות משמעותית מאוד. בכל מקרה, בין אם אתם עומדים לקחת הלוואה חדשה ובין אם אתם עומדים בפני הליך של מיחזור משכנתא קיימת, חשוב שתבחנו היטב את הצרכים המשתנים שלכם, ובהתאם תיקבעו – יחד עם פקיד המשכנתאות המלווה אתכם – בהלוואה המתאימה ביותר עבורכם. לרוב מומלץ לשקול לשלב בין מסלול של הלוואה בריבית קבועה צמודה למדד, לבין מסלול של הלוואה צמודה לריבית הפריים, וכך תקבלו את האיזון הדרוש לניהול הסיכונים הקיימים באופן מובנה בתוך כל החלטה עיסקית של לקיחת הלוואה לטווח ארוך.